Pages

Monday 11 July 2011

Kisah Gadis Kecil Bernama Bar’ah

Kisah seorang gadis berumur 10 tahun bernama Bar`ah

 
Ini ialah kisah seorang gadis berumur 10 tahun bernama Bar`ah, ibu banpanya ialah doktor dan telah pindah ke Arab Saudi untuk mencari kehidupan yang lebih baik. Pada usia ini, Bar `ah menghafal seluruh Al Qur’an dengan tajwid, dia sangat cerdas dan gurunya mengatakan bahawa dia sudah mendahului kanak-kanak seusianya. Keluarganya kecil dan taat pada Islam dan ajaran-ajarannya. 

Hinggalah pada suatu hari, ibunya merasa sakit perut yang parah dan setelah beberapa kali diperiksakan diketahuilah ibu Bar’ah menderita kanser, dan kanser ini sudah dalam keadaan kronik. Ibu Bar’ah berfikir untuk memberitahu putrinya itu, terutama jika ia terbangun suatu hari dan tidak melihat ibunya di sampingnya dan inilah ucapan ibu bar’ah kepadanya:
 Bar`ah aku akan pergi ke surga di depan Anda, tapi aku ingin kamu selalu membaca Al-Quran dan menghafalkannya setiap hari karena Ia akan menjadi pelindungmu kelak..
Gadis kecil itu tidak benar-benar faham apa yang ibunya ingin sampaikan, tapi dia mulai merasakan perubahan keadaan ibunya, terutama ketika ia mulai dipindahkan ke hospital untuk waktu yang lama. Gadis kecil ini menggunakan waktu sepulang sekolahnya untuk menjenguk ibunya di hospital dan membaca Quran untuk ibunya sampai malam sampai ayahnya datang dan membawanya pulang.

Suatu hari pihak hospital memberitahu ayah Bar’ah bahawa keadaan isterinya itu sangat buruk dan dia perlu datang segera ke hospital. Kemudian, ayah Bar’ah menjemput Bar `ah dari sekolah dan menuju ke hospital. Ketika mereka tiba di depan hospital ayahnya memintanya untuk tinggal di dalam kereta, kerana bimbang anaknya itu akan terkejut jika ibunya meninggal dunia.

Ayah keluar dari kereta dengan linangan air mata, dia menyeberang jalan untuk masuk ke hospital, tapi tiba-tiba datang sebuah kereta dengan lajunya melanggar ayah Bar’ah dan dia meninggal di situ juga di depan puterinya itu, tak terbayangkan tangisan gadis kecil ini pada saat itu…!

Berita kematian ayahnya yang disembunyikan dari ibu bar’ah yang masih dirawat di hospital, namun setelah lima hari semenjak kematian suaminya akhirnya ibu Bar’ah meninggal dunia juga. Kini gadis kecil ini sendirian tanpa kedua orang tuanya.

Dengan bantuan ibu bapa rakan-rakan sekolahnya, Bar'ah akhirnya dibawa pulang ke Mesir untuk dijaga oleh saudaranya.  Tak berapa lama tinggal di mesir gadis kecil Bar `ah mulai mengalami sakit seperti dengan ibunya dan oleh keluarganya ia lalu diperiksakan dan setelah beberapa kali uji didapati bar’ah juga mengidap kanser, tapi sungguh mencengangkan kala ia diberitahu kalau ia menderita kanser. Inilah perkataan bar’ah ketika itu:
Alhamdulillah, sekarang saya akan bertemu dengan kedua orang tua saya
Semua rakan-rakan dan keluarga terkejut. Gadis kecil ini sedang menghadapi musibah yang bertubi-tubi dan dia tetap sabar dan ikhlas dengan apa yang ditetapkan Allah untuknya! Subhanallah ...

 
Orang-orang mulai mendengar cerita tentang Bar`ah dan  Saudi memutuskan untuk mengurusnya, dia dihantar berubat di England. Selain itu, saluran TV Islam (Al Hafiz – The pelindung) mendapat kontrak dengan gadis kecil ini dan memintanya untuk membaca Quran dan ini adalah suara yang indah yang di lantunkan oleh Bar’a. Akhirnya untuk pengetahuan..gadis ini telahpun pergi menghadap ilahi....al-fatihah


Pastinya para pembaca yang budiman sekarang ini membayangkan agar dikurniakan anak yang solehah dan comel seperti Baraaha ini... anak kecil ini diuji oleh ALLAH s.w.t NAMUN insan KERDIL ini tidak pernah mengeluh TETAPI memilih untuk BERSABAR... soalnya.. ADAKAH kita smua mampu menjadi sekuat dan setabah adik BARAAHA? sedangkan kita memiliki IBU AYAH? jika bercerai keduanya kita MASIH memiliki IBU atau AYAH juga bukan? mampukah kita?? sedangkan kita masih ada PELUANG hidup dalam keadaan yang serba SELESA malah BERLEBIHAN selesanya...??? berapa keputusan peperiksaan yang anak2 tuan2/puan2 peroleh? berapa wang ringgit DIKORBANKAN utk mendapat SKOR A??? CUKUPKAH semua itu atau masih ada kurang? Pastinya... masih ada silapnya.. anak yang dikandung 9 bulan semakin hari semakin membesar.. semakin hari dia semakin hilang rasa HORMAT dan ADAB kepada orang tua... LEBIH mementingkan kelompok rakan sebayanya berbanding keluarga... memilih untuk hidup bergelandangan pada waktu malam bersama kawan-kawan...entah apa yang dilakukan! Rasa seperti sudah tidak mampu dan terdaya MENASIHAT dan MENDIDIK?? JANGAN putus asa dan lemah semangat... PASTI ALLAH sediakan JALAN... bersama kami... di www.motivasisurvivor.com insyaALLAH.. atas PENGALAMAN kami berhadapan dengan masalah remaja ini, kita sama-sama mebantu maslah anda semampunya!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...