Pages

Tuesday 23 August 2011

Koleksi Keratan Akhbar: Anak Derhaka!

Apa yang bakal anda lihat di bawah ini hanya sebahagian kecil daripada koleksi ANAK DERHAKA yang berjaya dikumpul dan diposkan di blog ini. Kerana, sejak akhir-akhir ini, kita sering melihat, membaca, menonton kisah-kisah anak derhaka ini di media-media massa. Jika sebelum ini hanya sebilangan kecil kes-kes DERHAKA ini dilaporkan, dan kes-kes berkenaan hanya melibatkan MAKI.. TENGKING.. yang boleh dikategorikan sebagai DERHAKA KECIL. Walau bagaimanapun, seperti trend masa kini yang berubah mengikut zaman, kes ANAK DERHAKA ini turut tidak ketinggalan memenuhi ruang-ruang kosong akhbar. Apa yang mendukacitakan, tahap KEDERHAKAAN anak-anak ini sudah mula sampai tahap MEMUKUL.. MEMBELASAH... dan MEMBUNUH! Persoalannya, apakah yang menyebabkan masalah ini boleh terjadi? Siapa yang bersalah? dan apakah ada jalan penyelesaiannya? 

Kita sering disajikan dengan isu-isu POLITIK.. LIWAT yang tidak berkesudahan.. RASUAH para pemerintah... kegawatan EKONOMI dunia.. dan yang terbaru isu KEAGAMAAN.. MURTAD.. GEREJA.. dan dimomokkan dengan isu KETUANAN MELAYU dan GAGASAN 1 MALAYSIA. Realitinya, kes-kes ANAK DERHAKA ini dilihat hanya sebagai perencah yang berfungsi MEMENUHI RUANG KOSONG berita dan bukan dilihat sebagai suatu perkara yang perlu diberikan keutamaan! 

Sedia maklum, kes-kes remaja dan gejala sosial barangkali sudah MUAK dan BOSAN untuk dibincangkan diperingkat nasional. Mungkin kerana sudah terlalu BANYAK kes-kes seumpama ini mendominasi ruang berita semasa sebelum ini. TETAPI, wajarkah kita hanya memejamkan mata?memekakkan telinga.. dan hanya MEMBACA laporan-laporan berita ini hanya sebagai BAHAN BACAAN picisan semata-mata?? mungkin ramai diluar sana yang rasa bimbang, apakah kes anak derhaka ini bakal mereka hadapi. Jawapan saya, TIDAK MUSTAHIL kes-kes berkenaan kena pada batang hidung kita! kerana, melalui pengalaman turun ke lapangan sosial ini, kami mendapati majoriti ahli keluarga remaja TIDAK pernah MEMINTA atau TERFIKIR bahawa masalah ANAK DERHAKA ini akan mereka hadapi!

Nah, Baca dan tafsirkanlah sendiri satu demi satu laporan berita di bawah ini. semoga menjadi teladan dan peringatan kepada kita semua supaya berwaspada dan terbuka minda untuk turt sama-sama bertanggungjawab menjadi warga yang turt sama membantu mengatasi masalah yang sedang melanda umat kita hari ini.


















No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...