Pages

Thursday 21 July 2011

Bilangan Pelajar Perempuan Merokok Semakin Meningkat!


Saya petik:
[HM] PUTRAJAYA: Hanya kerana terpengaruh dengan budaya Barat dan ingin menjadi ‘cool’, lebih ramai remaja perempuan berumur antara 13 hingga 15 tahun di negara ini mula merokok sehingga jumlah perokok di kalangan mereka berada pada tahap membimbangkan.

Ia dibuktikan melalui Kajian Tembakau Remaja Global oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang menunjukkan jumlah perokok remaja wanita di negara ini meningkat dari 4.2 peratus pada 2003 kepada 5.3 peratus pada 2009, manakala remaja wanita yang pernah merokok juga menunjukkan peningkatan iaitu dari 11.5 peratus pada 2003 kepada 12.4 peratus pada 2009.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, kebanyakan mereka terpengaruh dengan budaya Barat, filem, laman web dan Internet.

“Kita lihat trend ini membimbangkan. Jadi, saya ingin menekankan seseorang itu lebih ‘cool’ jika tidak merokok kerana mereka mementingkan kesihatan. “Jangan terpengaruh dengan iklan, filem atau mana-mana media yang menyebarkan maklumat tidak tepat, kami nak tukar trend ini dan mereka boleh menyertai pelbagai program yang disediakan,” katanya.
Kes-kes yang melibatkan remaja perempuan sememangnya semakin PARAH.. ROKOK yang umumnya dikaitkan dengan LELAKI, tidak lagi kerana berdasarkan kajian yang dilakukan, masalah ROKOK ini telah diSERTAI oleh golongan perempuan khususnya REMAJA! Sejak kebelakangan ini, kami di Didik Diri Resources (DDR) sering menerima kes-kes berkaitan "PENZINAAN" dan "KETERLANJURAN" khususnya yang dilakukan oleh golongan remaja. Tidak mengira pada usia berapa, dan tahap serta latar belakang pendidikan ; sama ada sekolah rendah atau menengah.. sekolah harian biasa atau sekolah agama... TIDAK TERKECUALI! Pihak keluarga yang datang menemui bukan sahaja daripada latar belakang sederhana malah sampai ke tahap profesional... masing-masing mengahdapi masalah yang sama..iaitu, ANAK TERLANJUR!.. ALhamdulillah, ada yang berjaya diselamatkan.. TAPI ada juga yang sudah agak terlewat utk diselamatkan TETAPI berkaya dapat DIKAWAL dan DIBIMBING untuk kembali kepada rasa BERTUHAN dan rasa BERIBUBAPA... sebelum masalah semakin KRITIKAL selagi ada masa selagi ada RUANG dan PELUANG.. BERTINDAKLAH sesuatu untuk selamatkan anak anda! Kami di DDR, merupakan satu-satunya firma motivasi bagi menangani REMAJA yang bermasalah di Malaysia BERSEDIA menawarkan KHIDMAT yang anda PERLUKAN! INSYAALLAH.. sila layari; www.motivasisurvivor.com untuk MENGENALI kami dengan lebih dekat lagi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...