Pages

Saturday 16 July 2011

Lahir sebagai KAYA tapi masih BODOH dan BAHLUL dek kerana telah TERWASIAT harta orang tua yang berjuta-juta

Bersyukurlah kepada ALLAH... dengan apa yang telah dikurniakanNYa kepada kita.. PASTINNYA, anda yang menatap foto di atas adalah insan yang sangat2 beruntung dan bernasib BAIK. Jika tidak KAYA pun, sekadar secukupnya sudah lebih dari apa yang anda lihat di atas. Bersyukurlah, bahawa kita bukan ditempatkan di tempat kanak-kanak perempuan itu.. bukan atas PILIHANNYA untuk dia berada di situ.. BUKAN juga mungkin KERELAAN bagi kanak-kanak sekecil itu menjadikan tempat pelupusan kotoran rumah kita sebagai tempat bermain dan mencari sesudu makanan..LIHATlah dengan mata hati apa yang TERPAKAI diatas batang tubuh kita... PASTI tidak secomot baju anak kecil itu.. LIHATlah rumah anda.. pastinya lengkap dengan perabut, game, kucing parsi berbulu lebat.. dan BEKALAN MAKANAN yang cukup untuk mengisi perut-perut penghuninya sebulan dua.

Bagi yang KAYA.. Jangan rasa SOMBONG dan BANGGA DIRI.. Jangan rasa DIRI sangat BERUNTUNG.. kerana, pada satu SAAT nanti.. ANDA akan dihadapkan ke penghadapan ALLAH Azza Wajalla, pemunya KEKAYAAN kita semua pastimya setiap sen yang diperoleh dan dibelanjakan akan diHISAB tanpa sedikit pun KECULASAN.. Wahai jiwa-jiwa yang TENANG.. lihatlah wajah anak kecil itu, begitu sayu.. TETAPI, begitu KUAT dan TABAH nya dia diuji oleh TuhanNya.. Dalam kesusahan itu.. dia tidak MEMINTA-MINTA malah tetap BEKERJA mencari sumber pendapatan sungguhpun pada usia semuda dan selemah itu...

Lihatlah pada diri kita.. Nun jauh di dalam sana.. apakah ada rasa MALAS? hidup sentiasa MEMINTA-MINTA? tidak MALUKAH kita? sempurna jasad dan anggota... TAPI masih MEMINTA-MINTA? Lahir sebagai KAYA tapi masih BODOH dan BAHLUL dek kerana telah TERWASIAT harta orang tua yang berjuta-juta? Bukankah Qarun juga pernah KAYA, dengan sepantas detik masa, ALLAH menenggelamkan dirinya dan seluruh harta kekayaannya dalam perut DUNIA? Firaun sang raja yang mayatnya BERTOPENGKAN emas dan bekerandakan permata dalam Piramid TERBESAR dalam sejarah manusia, TETAPI baring MEMBATU berkedut SERIBU walaupun dibaluti emas sutera dan bagunan batu?? .. KITA? mahu sedekah seringgit dua dalam tabung MASJID pun tangan bergetar... buat diriku dan kamu.. insan yang selalu LUPA..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...